De basisprincipes van zoekmachine optimalisatie

Zoals reeds eerder aangekondigd, zullen wij van Shadow vanaf heden onze klanten en volgers van handige en bruikbare tips gaan voorzien via ons Online Marketing Blog. Via dit blog zullen wij zeer regelmatig handige inzichten en tips delen, waarmee je zelf de online vindbaarheid van jouw organisatie kunt verbeteren.

We nemen bij het delen van onze inzichten de toepasbaarheid van het inzicht als uitgangspunt: begrijpelijke en praktische marketing tips die direct uit te voeren zijn. Na het lezen van onze marketing tips, kun je dus direct zelf aan aan de slag met het verbeteren van je online vindbaarheid!

De online marketing tips die jullie van ons mogen verwachten zullen te maken hebben met verschillende gebieden binnen de online marketing. Zo zullen we onderwerpen behandelen die te maken hebben met zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren (AdWords en Facebook adverteren), social media strategieën, e-mail marketing, website analyse (Google Analytics) en conversie optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie

Het zoekalgoritme van Google begrijpen

Iedereen wil meer (relevant) verkeer naar zijn of haar website, maar hoe zorg je er voor dat jouw potentiële doelgroepen jouw website weten te vinden? Het antwoord op deze vraag zit opgesloten in het veelbesproken zoekalgoritme van de meest relevante zoekmachines. Het begrip ‘de meest relevante zoekmachines’ kan eigenlijk gelezen worden als Google, aangezien Google in Nederland een marktaandeel heeft van ruim 95%!

Het zoekalgoritme is een zeer complexe en veelomvattende formule waarin berekend wordt welke webpagina’s het beste aansluiten op de gebruikte zoekterm(en) van de zoekmachine gebruiker (ofwel Google gebruiker).De uitkomst die het toepassen van het zoekalgoritme oplevert, bepaalt dus simpel gezegd de volgorde van de zoekresultaten binnen de zoekmachines.

Alle websites die op het internet te vinden zijn, worden door Google opgenomen en geordend in de totale index van websites. Dit proces noemt men ook wel het ‘indexeren van websites’. Het indexeren wordt gedaan door de zoekmachinerobot (ook wel ‘spider’ genoemd), die regelmatig een bezoek brengt aan de website en de gehele website structuur en website content (teksten, afbeeldingen/video’s en omschrijvingen) in kaart brengt (dit proces heet ook wel ‘crawlen‘).

Google zou Google niet zijn wanneer zij niet continu zelf bezig zou zijn met het optimaliseren van het zoekalgoritme en daarmee de zoekresultaten binnen Google. Het totale algoritme omvat vandaag de dag meer dan 200 factoren die tezamen de online rankschikking van websites bepalen. Om je website te optimaliseren voor Google (SEO), is het dan ook belangrijk om inzicht te krijgen hoe het zoekalgoritme werkt en hoe dit toe te passen in binnen jouw website.

Vandaag delen we alvast tip 1 van de 5 direct toepasbare tips uit de basisprincipes van zoekmachine optimalisatie, de overige 4 kunnen jullie van ons volgende week maandag verwachten!

SEO tip 1 – Stel de websitebezoeker voorop

De eerste en gelijk ook alles overkoepelende zoekmachine optimalisatie tip die ik je mee zou willen geven, is het voorop stellen van de websitebezoeker. Naast het feit dat je jouw websitebezoekers een zo prettig mogelijke website ervaring wilt bieden, is het eveneens de vuistregel die de basis vormt van hetgeen Google doet.

Google heeft zichzelf de missie opgelegd om de ‘zoekers’ zo goed mogelijke zoekresultaten te bieden, waarbij deze ‘zoekers’ een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring geboden wordt. De basis van zoekmachine optimalisatie, is dan ook het inrichten van je website zodat jouw websitebezoeker een zo optimaal mogelijke website ervaring zal krijgen.

Dit is te realiseren door enerzijds de inhoud van de website te schrijven met het oog op jouw (potentiële) doelgroepen (content optimalisatie), relevantie is hierbij het toverwoord! Daarnaast is het zaak om jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten, waarbij hoe dan ook rekening gehouden dient te worden met de volgende aandachtspunten:

  • Zorg dat de snelheid van de website zo optimaal mogelijk is;
  • Zorg voor een optimale gebruikerservaring, ongeacht het apparaat waarop de website bezocht wordt (ofwel: is de website mobiel vriendelijk voor ieder apparaat?);
  • Zorg voor een eenvoudige en logische opbouw van de website die begrepen wordt door de bezoeker (website usability);
  • Zorg dat door middel van interne links en call to actions begeleiding geboden wordt aan de website bezoeker (en zorg ervoor dat deze links werken!);
  • Meld je website aan bij Google Webmastertools (en stel indien gewenst automatische meldingen per mail in) om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring die op jouw website geboden wordt.
    Het is een zeer waardevolle omgeving (gratis!) waarin jij je website kunt optimaliseren en analyseren aan de hand van duidelijke overzichten en tips.

Succes met de start met het toepassen van SEO tip 1 voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website!
Mocht je gebruik willen maken van de expertise van de marketing specialisten van Shadow Internet Solutions, neem dan contact met ons op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *