De basisprincipes van zoekmachine optimalisatie – SEO tip 2 t/m SEO tip 5

De toepasbaarheid van onze artikelen is het uitgangspunt van ons Online Marketing Blog: begrijpelijke en praktische marketing tips die door eenieder direct uit te voeren zijn. Na het lezen van onze marketing tips, kun je dus direct zelf aan aan de slag met het verbeteren van je online vindbaarheid!

Het thema van het artikel van deze week, is net als vorige week zoekmachine optimalisatie (SEO). Vorige week hebben we een inleiding tot zoekmachine optimalisatie van je website gegeven, en ben je waarschijnlijk alvast met SEO tip 1 aan de slag gegaan. Zoals beloofd zullen we vandaag nóg vier direct bruikbare en toepasbare SEO tips met jullie delen!

SEO tip 2: Denk na over een relevante (!) zoekwoordenstrategie

Het is zaak om goed na te denken over een relevante zoekwoordenstrategie voor jouw (potentiële) doelgroepen. Het samenstellen van een goede zoekwoordenlijst, kan alleen wanneer je weet wat belangrijk is voor jouw doelgroepen en op welke wijze jouw bedrijf of jouw producten daar een bijdrage aan kunnen leveren. Daarnaast is het belangrijk om inzicht te krijgen op de zoekvolumes van deze zoekwoorden, wanneer er een lijst samengesteld wordt waar nooit op gezocht wordt dan zullen er geen bezoekers op je website terecht komen. Middels de zoekwoordplanner van Google AdWords kunnen de maandelijkse zoekvolumes in een bepaalde regio in kaart gebracht worden. Daarnaast zijn er verschillende tools die je inzicht kunnen verschaffen over het zoekgedrag van jouw doelgroepen. Door bijvoorbeeld Google Analytics aan jouw website te koppelen, krijg je inzicht in het websitegedrag van jouw websitebezoeker en kan de website voortdurend geoptimaliseerd worden op basis van dit gedrag.

De meest relevante zoekwoorden vormen samen de zoekwoordenlijst, die strategisch toegepast moeten worden in jouw website content. LET OP.. Het strategisch toepassen hiervan, betekent niet dat de belangrijkste zoekwoorden zo vaak mogelijk in de teksten terug moeten komen! Jouw website dient immers optimaal ingericht te worden voor jouw bezoekers en niet voor de zoekmachines. Buiten het feit dat teksten met een bovenmatig zoekwoordengebruik en overdreven tekstopmaak (dikgedrukt, hyperlinks, enz.) ten koste gaan van de leesbaarheid voor de websitebezoeker, waardeert (zoals in tip 1 besproken) Google het enorm wanneer de website is afgestemd op haar bezoekers.

Het “geheim” van succesvolle contentoptimalisatie is dan ook het schrijven van interessante en relevante teksten voor de (potentiële) doelgroepen, waarbij strategisch gebruik gemaakt wordt van de belangrijkste zoekwoorden, tekstlinks en tekstopmaak.

SEO tip 3: Voorkom dubbele content of plaats een canonical

Een echte don’t op gebied van content, is het plaatsen van dubbele content. Dit geldt bijvoorbeeld voor het kopiëren of opnieuw plaatsen van teksten die op een andere pagina op jouw website gebruikt worden. Wanneer het toch belangrijk is om bepaalde pagina’s grotendeel uit dezelfde content te laten bestaan, is het slim om een zogenaamde canonical in te stellen. Hiermee kan aan de zoekmachinerobot aangegeven worden welke pagina de meest relevante is (en dus gecrawlt moet worden) zonder dat je afgerekend wordt door Google vanwege dubbele content.

Ook bij paginatitels, meta omschrijvingen en urls is het belangrijk om te voorkomen dat deze dubbel gebruikt worden. Ook hiervoor is het instellen van een canonical een slimme keuze.

SEO tip 4: Zorg regelmatig voor nieuwe website content

Ook wanneer je tevreden bent over de huidige zoekwoordposities van jouw website, is het cruciaal om je website content (inhoud van je website) regelmatig te updaten. Wanneer je niet op regelmatige basis zorgt voor “verse” content, zul je merken dat de goede zoekwoordposities na verloop van tijd af zullen zwakken. Google heeft namelijk een voorkeur voor websites die regelmatig geüpdate worden, hierdoor weet Google immers dat de websitebezoekers actuele en relevante informatie geboden wordt.

De meest effectieve manier om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen is het integreren van een blog, portfolio of referentieprojecten of zelfs het bieden van een platform voor user generated content (bijvoorbeeld door een forum). Met een blog kun je op regelmatige basis het laatste nieuws binnen de organisatie of jouw vakgebied plaatsen. Naast het feit dat het zorgt voor nieuwe content, is het blog perfect als onderdeel van de zoekwoordenstrategie en kan het er bovenal toe leiden dat jouw bezoekers zich kunnen relateren aan jouw visie.

SEO tip 5: Zorg voor kwalitatieve en relevante inkomende links

Relevante en kwalitatief goede inkomende links (ofwel een goed linkprofiel) zijn doorslaggevend voor goede posities binnen de zoekmachines. Vroeger was linkbuilding een proces waarbij zo veel mogelijk links op zo veel mogelijk websites naar jou verwezen, waardoor je hoog in de zoekresultaten terecht kwam. De tijd dat vooral de kwantiteit van links van invloed was op de ranking, ligt inmiddels gelukkig ver achter ons. Zoals meerdere malen benadrukt is relevantie de zichtbare rode draad van zoekmachine optimalisatie, het zal geen verrassing zijn dat dit ook geldt voor de inkomende links.

Een kwalitatieve en relevante link van hoge kwaliteit, is een link die afkomstig is van een domein dat door Google wordt vertrouwd en relevant is voor jouw website. Hoe belangrijker en vertrouwder een website is (hier wordt door Google een score voor toegekend), hoe meer waarde toegekend wordt aan de links. De keerzijde is dan ook, dat te veel onrelevante links van buitenaf een signaal aan Google geven dat je als website aan het “spammen” bent. Dit kan leiden tot een penalty (tijdelijke daling in de zoekresultaten), of dat je in het slechtste geval zelfs uit de resultaten van Google wordt gehaald.

Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van jouw netwerk van relevante relaties (wat natuurlijk niet per definitie de concurrentie is). Wanneer jullie naar elkaar verwijzen, zal dit de relevantie voor de bezoeker verhogen en zullen jullie op de lange termijn beloond worden met betere zoekmachine rankings.

Wederom veel succes met het toepassen van de SEO tips voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website!
De marketing specialisten van Shadow Internet Solutions zetten hun SEO expertise graag in om je vooruit te helpen op dit gebied, schroom dan ook niet om contact met ons op te nemen!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *