Website usability: stel je (potentiële) klanten centraal!

De stappen naar een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website

 

Als ondernemer (en/of medewerker) ben je natuurlijk trots op je organisatie, dit zorgt er automatisch voor dat je zeer waarschijnlijk maar wat graag vertelt over de geschiedenis van het bedrijf, je visie en de nieuwe ontwikkelingen die er spelen. Dit resulteert er in veel gevallen in, dat websitebezoekers overspoeld worden met een overvloed aan informatie. De vraag is echter, is het wel handig om jouw websitebezoekers direct te confronteren met een brok informatie waar een paard de hik van krijgt? Het antwoord is simpel: nee!

Vandaag de dag zijn websitebezoekers steeds minder gewend om lange lappen tekst te lezen, zij scannen de websiteinhoud voornamelijk. De taak van ons als internetbureau en voor jou als ondernemer of vertegenwoordiger van het bedrijf is dan ook, om de klant centraal te stellen bij het ontwerpen van de bedrijfswebsite. De websitebezoeker is boven alles gebaat bij een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website, waarop zij het gevoel krijgen door de website heen geleid te worden.

Website usability

Een veel gebruikte term als we spreken over de gebruiksvriendelijkheid van websites is usability. Bij website usability wordt het ontwerp van de website gerealiseerd met de bezoeker in gedachten. Wanneer jouw websitebezoekers op de website terecht komen, dienen zij eenvoudig te kunnen navigeren binnen de website. Het is van groot belang dat jouw websitebezoekers bij het openen van uw homepage direct inzicht hebben in de navigatiemogelijkheden binnen de website en weten waar zij op moeten klikken om verder te navigeren. Dit klinkt waarschijnlijk erg logisch en simpel, echter gaat het hier opvallend vaak verkeerd!

Naast het bieden van overzicht aan je website bezoekers (en dus potentiële klanten), dient de website ingericht te zijn zodat de bezoekers gestuurd ofwel geholpen worden met het ondernemen van een (of enkele) acties. Bij het ontwerpen van de website dient nagedacht te worden over het ideale scenario wat er op de website dient te gebeuren zodra de bezoeker er op terecht komt. Door dit in kaart te brengen, kan toegewerkt worden naar de voor jouw organisatie meest ideale inrichting van de website.

Het is erg belangrijk om een scherp beeld te hebben van het ideale pad (ofwel de ideale paden) naar de acties die voor de organisatie belangrijk zijn. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier, het inschrijven voor de nieuwsbrief, het plaatsen van een offerteaanvraag of zelfs het direct bestellen van een van de producten of diensten van het bedrijf. Nadat deze acties in kaart gebracht zijn, is het vervolgens belangrijk om een meetplan op te stellen waarin omschreven wordt op welke manier het gewenste bezoekersgedrag geanalyseerd en geoptimaliseerd kan worden met behulp van Google Analytics.

Relevantie voor de bezoeker

Google is met ruim 95% marktleider op vlak van het zoekverkeer in Nederland. Zoals ook in onze eerdere artikelen reeds benoemd, is de relevantie van de website voor de bezoeker in alles het uitgangspunt van Google. Of het nu gaat om SEO (zoekmachine optimalisatie) of SEA (Google AdWords campagnes), de optimale strategie dient altijd gebaseerd te zijn op het bieden van een optimale ervaring en relevantie aan de websitebezoekers.

Google beoordeelt alle websites op vlak van website usability, waarbij o.a. een logische navigatiestructuur, de mobiel vriendelijkheid van de website (mobile responsive) en de wijze waarop begeleiding geboden wordt binnen de website (bijvoorbeeld door het overzichtelijk opmaken van teksten d.m.v. bullitpoints en het plaatsen van interne tekstlinks) doorslaggevend zijn voor de waardering van Google. Door dit als uitgangspunt te hanteren, zal de website SEO-proof zijn en beter presteren in de Google zoekresultaten. Voor de basisprincipes van zoekmachine optimalisatie verwijzen we u graag naar onze eerdere artikelen in ons Online Marketing Blog.

Hoe begeleiden we de bezoeker naar de gewenste actie(s)?

Stap 1: Zorg voor een sterke eerste indruk

Geef de bezoeker direct een kort en duidelijke omschrijving van de organisatie, het merk en de producten. De bezoekers vandaag de dag willen direct weten wie je bent als organisatie en wat je hen te bieden hebt. De bezoeker zal dit in de eerste seconden dat men op de website komt matchen met zijn/haar verwachtingspatroon en beslissen of zij zich willen verbinden aan de organisatie, de dienst of de producten.

Stap 2: Overtuig de websitebezoeker

Voordat de bezoeker tot de gewenste actie over gaat, zal deze overtuigd moeten worden dat jouw organisatie en jouw producten het beste aansluiten op hun wensen en verwachtingen. De beste manier om dit te doen is het benadrukken van de onderscheidende waarde(n) van jouw organisatie en de producten.
De kunst hierbij is, om dit op beknopte en passende wijze te doen (bij voorkeur overzichtelijk weergegeven door het gebruik van bullitpoints, animaties of zelfs een infographic. Voor concretere en uitgebreidere (product-)informatie kan vervolgens doorverwezen worden naar een andere pagina binnen de website die uiteraard middels een duidelijke link te bereiken is.

Stap 3: Neem de drempel tot actie (zo veel als mogelijk) weg

Nadat de bezoeker overtuigd is geraakt van jouw organisatie en jouw producten, dient de drempel zo veel als mogelijk weggenomen te worden om tot actie (bijv. aankoop, contact of offerte aanvraag) over te gaan. De meest effectieve manier om dit te doen, is door het op de juiste plaats integreren van een duidelijke call-to-action waardoor het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk gemaakt wordt om de gewenste actie te ondernemen.
Indien er een bestel- en betalingsprocedure van toepassing is, dient deze zo eenvoudig mogelijk en met zo weinig mogelijk stappen ingericht te worden.

Stap 4: Zorg voor een alternatief.

Ondanks de perfecte inrichting van jouw website, zal het merendeel van bezoekers niet direct tot de gewenste actie over gaan. Deze potentiële klant dient een alternatief geboden te worden waardoor de bezoeker niet “met lege handen” de website verlaat. Slimme voorbeelden hiervan zijn: het downloaden van een brochure, het inschrijven voor de nieuwsbrief, het liken van de social media kanalen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen of het aanvragen van een proefmonster of tijdelijke testversie. Binnen het Google Analytics meetplan noemen we deze alternatieven ‘micro-conversies’, belangrijke acties op het pad naar de voor het bedrijf belangrijkste acties (‘macro-conversies’).

Kortom: De (potentiële) doelgroepen centraal stellen in het ontwerp van de website is een strategie die zowel zorgt voor aansluiting bij de doelgroepen, als het optimaliseren van de online prestaties van jouw organisatie! De online experts van Shadow Internet Solutions geven graag vrijblijvend advies over de mogelijkheden om een specifiek Analytics meetplan op te stellen voor jouw organisatiedoelen en van daaruit de inrichting van de website te optimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *