De hoofdingrediënten van een optimale user experience

In het blog van vorige week hebben we reeds gesproken over het belang van website usability. Omdat het ZO´N ontzettend belangrijk thema is, zoomen we vandaag nog verder in op het bieden van een optimale user experience.

Natuurlijk, als ambitieuze ondernemer zie jij ook het belang van het bieden van een optimale user experience (UX) aan jouw websitebezoeker (en dus potentiële klant). Uit ervaring weten we echter dat dit vaak makkelijker gezegd is dan gedaan. Waar te beginnen? Het meest logische startpunt, is het bepalen van de UX-status van jouw website. Beoordeel de huidige user experience van jouw website op de volgende drie punten:

 

1. Effectief design;

2. Navigatiestructuur;

3. Website content.

Deze drie criteria zijn bepalend voor de gebruiksvriendelijkheid en zoekmachineprestaties van je website. Spreekt voor zich? Misschien, maar we kunnen uit ruime ervaring stellen dat de juiste verhouding tussen deze drie elementen bij het merendeel van de websites ver te zoeken is. Mocht je nog op zoek zijn naar een goed voornemen in 2016, dan bieden wij van Shadow Internet Solutions uw goede voornemen op een presenteerblaadje aan: maak van 2016 het jaar dat jouw onderneming zich gaat focussen op user experience. En het wordt nóg leuker, er is helemaal geen grote extra investering (zowel tijd als geld) voor nodig!

1. Hoe effectief is je design?

Een effectief design is niet alleen een mooi design dat aansluit op de smaak jou als ondernemer en de primaire doelgroepen, het is een combinatie van een aantrekkelijk uiterlijk en optimale gebruiksvriendelijkheid. Concreet: de visuele elementen van de website zijn ondersteunend om de bezoeker naar zijn of haar websitedoel te leiden. Hoe meer visuele prikkels de website bezoeker krijgt op de website, hoe groter de kans is dat de bezoeker afgeleid wordt van het primaire websitedoel.

In de praktijk blijken de mooie visuele elementen nog altijd prioriteit te krijgen ten opzichte van gebruiksvriendelijkheid. Het is dan ook belangrijk om in het ontwerpproces stil te staan bij het creëren van voldoende ruimte voor de website content en het op gebruiksvriendelijke wijze beschikbaar maken ervan. Dat dit mogelijk ten koste gaat van enkele prachtige creatieve ingevingen is jammer, maar zeker niet het belangrijkste!

2. Kent de website een duidelijke navigatiestructuur?

Een duidelijke categorisering, hiërarchie en een logische indeling in de menustructuur is bepalend voor de user experience. Wanneer de menustructuur onlogisch en onduidelijk in elkaar steekt, zal zowel de websitebezoeker als de zoekmachinerobot een slechte website ervaring geboden worden. Ook het gebruiken van duidelijke url’s is een belangrijk speerpunt, aangezien dit bepalend is of de bezoeker en de zoekmachinerobot kunnen begrijpen waar de bijbehorende pagina over zal gaan.

De grootste valkuil zit hem in het feit dat je als ondernemer (of medewerker) zo in de bedrijfsmaterie zit, dat je de aanname maakt (wordt vervolgd!) dat de websitebezoeker de logica van jouw websitestructuur ook in zal zien. Door de website samen met de doelgroep te testen, krijg je als bedrijf duidelijke inzichten in de verbeterpunten op gebied van de websitestructuur.

3. Staat de bezoeker centraal in jouw website content?

De website content is, zoals in onze voorgaande artikelen behandeld, de belangrijkste pijler voor de zoekmachine prestaties (SEO) van je website. Maar ook voor de user experience (UX) speelt de website content een erg belangrijke rol. Relevantie voor de bezoeker staat voorop, dus is het belangrijk om de website content af te stemmen op de informatiebehoefte van de bezoeker. Natuurlijk is het verstandig om vanuit SEO oogpunt strategisch om te gaan met belangrijke zoekwoorden, echter mag dit nooit de primaire content strategie zijn. Stel de bezoeker centraal door hen de informatie te bieden waarnaar zij (via de zoekmachine) op zoek zijn en je zult hiervoor door zowel je bezoeker als door de zoekmachines beloond worden.

Het belang van interne links wordt door veel websites onderschat, maar het aantal relevante interne links is een erg belangrijk criterium voor Google ter bepaling van de zoekmachine resultaten. De hoofdgedachte hierachter is dat de websitebezoeker beter door de website geleid zal worden tijdens het bezoek. Daarnaast geef je als websitebeheerder een duidelijke hiërarchie aan in de beschikbare website content, door meer verwijzingen te maken naar een bepaalde pagina geef je Google duidelijk aan dat deze pagina content het meest relevant is.

Website- en conversieoptimalisatie: continu proces van A/B testen en optimaliseren

Het menselijk vermogen om aannames te doen in het geval van ontbrekende gegevens, brengt op gebied van user experience ook nadelen met zich mee. Of het nu gaat om de best presterende kleur van een button, de meest pakkende titel of het juiste fotogebruik: we baseren onze keuzes nog steeds massaal op aannames. In het huidige tijdperk is het echter hartstikke onnodig om aannames te maken, we kunnen tegenwoordig immers het volledige websitegebruik meten en analyseren!

Doe jezelf en je websitebezoeker dus een plezier, en begin in 2016 met het A/B testen van verschillende website elementen. Het levert je inzicht op welke invulling het best past bij jouw doelgroepen, zodat je in 2016 met jouw website stap voor stap richting de optimale user experience toe kunt werken!

Shadow geeft graag advies over de mogelijkheden om het bezoekersgedrag van jouw website te meten en te analyseren, neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek met onze specialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *