Ons gedrag op een website of webshop wordt bepaald in enkele miliseconden, die voor ons eeuwen lijken te duren. Het rondkijken op webshops en websites vinden we allemaal heel leuk, tot dat we op een webshop terecht komen die best langzaam is. Het gaat hier om miliseconden, maar zo snel hebben wij dit al beslist. En voor je het weet behoor je als ondernemer tot de ‘vervloekte langzame webshops’. Snelle webshops, daar worden we blij van en delen we graag.
In 3 seconden ontevreden
Zoals ik eerder zei, worden wij, in een maatschappij waar alles haast heeft en snel moet, blij van snelle webshops. Per seconde dat een website trager laadt, wordt de gebruikservaring 16% negatiever. En om het nog allemaal wat erger te maken, zegt 75% ook niet meer terug te keren naar de webshop wanneer hij als traag wordt ervaren. Wanneer je webshop als snel wordt ervaren zijn je klanten meer tevreden. Ze bevelen het andere liever aan en schrijven misschien zelfs wel een review. Ze zijn loyaal geworden en dus een belangrijke potentiële ambassadeur van je bedrijf of merk.
Minder wachten, meer tijd op je weshop
Raar maar waar, als we minder moeten wachten, spenderen we meer tijd op een site. Door de snelheid van je site te optimaliseren blijven klanten langer op je webshop en bezoeken ze meer pagina’s. Om het duidelijk te make in aantallen: elke seconde dat je gebruiker langer moet wachten kan leiden tot 11% minder pageviews. Je potentiële klant bekijkt minder producten, heeft minder vertrouwen en is minder loyaal. Conclusie: hij koopt minder, of niets. Een gemiste kans die simpel op te lossen is! Verkort de laadtijd van je webshop.
Wanneer vinden je bezoekers het leuk?
Wanneer je een snelle webshop hebt, met leuke en inspirerende content, mooie duidelijke foto’s en een makkelijke navigatie, blijven je bezoekers graag. Wanneer je je eigen ervaring bekijkt in een fykieke winkel die niet leuk in aangekleed, waar het koud, saai en druk is vind je het ook niet leuk om te blijven. Een webshop is eigenlijk niets anders.
Oriëntatie via mobiel
Bij de meeste inmiddels bekend, een responsive webshop of website is een must. Potentiële klanten doen de oriëntatie via mobiel en de aankopen vaak via desktop. Een responsive webshop is zowel belangrijk als het gaat om de ROI van Facebook-campagnes als de SEO (zoekmachineoptimalisatie). Zorg voor een gebruiksvriendelijke mobiele shop.
Zo verhoog je snelheid
Door een goede performance monitoring weet je welke pagina’s op je site te traag laden. Je kunt ook achterhalen wat de oorzaak hiervan is. Het kan verschillende oorzaken hebben, veelvoorkomend is de hosting. Stel je hoster de vraag: is de hosting voorzien op bezoekerspieken? en is de hosting aangepast aan de omvang van je webshop? Is het voor jullie nou duidelijk wanneer dat je drukke dagen kunt verwachten (bijvoorbeeld rond de feestdagen), licht je hostingpartij van tevoren in. Een goede cache en de opbouw van je webshop hebben invloed op de snelheid.
Voor een snelle shop adviseren wij u een Magento 2 webshop. Hier kunt u direct uw Magento Offerte aanvragen! Voor vragen of informatie neem gerust contact met ons op.