Waar kun je het best in investeren? Kies je voor SEO of betaal je liever voor kliks via de SEA? Deze vraag is lastig te beantwoorden zonder inzicht te hebben in een campagne, echter is het vaak verstandig om beide onderdelen toe te passen met betrekking tot je website.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA
Met behulp van SEO optimaliseer jij je website zodat je beter gevonden wordt via de organische onbetaalde zoekresultaten. SEA daarentegen geeft je de mogelijkheid om betaald in de zoekmachine te adverteren op verschillende zoektermen. Binnen een SEA-campagne zijn de kosten per conversie zeer belangrijk, omdat hiermee wordt bepaald hoeveel jij betaald voor een sale of een offerteaanvraag. Hoe beter je campagne is ingesteld, des te goedkoper wordt het om te adverteren en hoe lager de kosten worden per conversie. SEA is ideaal omdat je de campagne kunt stopzetten en aanzetten en in principe direct resultaat geeft. SEO daarentegen is een jarenlang proces waarbij je websites vanuit het brede aspect geoptimaliseerd wordt, mits je voor een professioneel marketingbureau kiest. Je bouwt aan een stabiele fundering waar je jarenlang plezier van gaat hebben. Veelal zie je dat mensen een combinatie inzetten. Het is altijd ook even afwachten hoe goed een SEA-campagne voor jouw diensten/producten loopt, mede de concurrentie is hier zeer afhankelijk van.
De beste oplossing?
Indien je een bepaald budget hebt dan is het verstandig om het budget maandelijks op te delen in SEO en SEA werkzaamheden, zo kun je bijvoorbeeld 75% van je budget steken in de SEO-campagne waar je werkt naar een verbeterde websites, stabiele fundering en verbeterde resultaten voor de lange termijn en 25% combineert met een dagelijks budget voor het adverteren op verschillende zoektermen. De dienst of het product wat je probeert te verkopen is mede afhankelijk hoeveel je betaald per klik, het is dus verstandig om hier eerst een data-analyse voor op te zetten, voordat je begint met adverteren.